تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠۵/٠١ |
موضوع مقاله:  جامعه
نوع مقاله :  متفرقه
 
 
   
غذاهاي سنتي همداني ها در ماه مبارك رمضان

 

با توجه به نقش بالاي تغذيه در سلامت روزه داران هر هفته در اين ستون غذاهاي محلي همدان را به شما خوانندگان عزيز معرفي ميكنيم. در ادامه طرز تهيه اين غذا شما با توصيههاي تغذيهاي اين غذاي سنتي از زبان آرزو كاوه ئي، كارشناس مسؤول تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان نيز آشنا ميشويد.

نام غذا : اگردك

مواد لازم جهت ۵ نفر:

آرد                            ٣ ليوان

روغن                        به ميزان لازم

زعفران     ربع            قاشق چايخوري

زرده تخم مرغ            ۵ عدد

شير                         ۵ پيمانه

شكر                         ١  ليوان

آب                            به ميزان لازم

ابتدا آرد را الك نموده و آب و شير و شكر را به آن اضافه كرده به هم ميزنيم. سپس زعفران دم شده و زرده تخم مرغ و مايه خمير را به آن ميافزاييم و كاملاً ورز ميدهيم. مدتي ميگذاريم تا خميرخوب آماده شود. خمير وقتي آماده است كه به دست نچسبد. سپس روغن را در ماهيتابه ريخته، وقتي كاملاً داغ شد مقداري از خمير آماده شده را با وردنه به صورت دايره تخت در ميآوريم در روغن سرخ ميكنيم.

توصيههاي تغذيهاي:

١- اين ميان وعده را ميتوان در فاصله وعده افطار تا سحر و يا در وعده سحر مصرف نمود.

٢- اين غذا حاوي انرژي بالايي است، بنابراين براي افراد داراي اضافه وزن و چاق غذاي مناسبي نيست. اين غذا ميتواند ميان وعده مناسبي براي كودكان و نوجوانان روزه دار باشد.

٣- حاوي ٣ گروه غذايي شير و لبنيات، نان و غلات و گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ است.

۴- از نظر مواد مغذي مثل كلسيم و ويتامين آ بسيار غني است.

نام غذا : آش بلغور (نام محلي، كاچي)

مواد لازم جهت ۴ نفر:

بلغور گندم ٢ پيمانه

روغن                        ٢ قاشق

آب                            ٨ پيمانه

كشك                       ٣٠٠ گرم

نمك                          به مقدار لازم

نعناع خشك              به مقداردلخواه

ابتدا بلغور را شسته و آب و نمك را به آن اضافه نماييد و به مدت (٢ - ۵/٢ ساعت) بگذاريد پخته شود و ضمن پختن آن را هم بزنيد تا كاملاً جا بيفتد و لعاب دهد و در آخر داخل ظرف ريخته با كشك حاوي نعناع خشك و روغن بر روي آن ميل نمائيد.

توصيههاي تغذيهاي:

١- اين غذا را ميتوان وعده افطار مصرف نمود.

٢- اين غذا حاوي انرژي پاييني است و در اول افطار بايد مصرف شود.

٣- حاوي٢ گروه غذايي شير و لبنيات و نان و غلات است.

۴-  از نظر مواد مغذي مثل كلسيم و فسفر بسيار غني است.

۵- روش پخت سالم و مناسبي داشته و فاقد هرگونه افزودني است كه ممكن است در حين پخت ناسالم به آن اضافه شود.

 

 
     
  منبع مقاله:  هگمتانه  
     
 
 
    پایگاه اطلاع رسانی مقالات و نوشته های شهرداری همدان     شهر الکترونیک همدان