سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸   |   Tue June 18, 2019  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
  سامانه پذیرش مقالات و نوشته ها      صفحه اصلی   |   شهرداری همدان   |   سایر مقالات 
     پربازدیدترین ها
نقش و اهميت فضاي سبز در زندگي شهري
شهر سبز پايدار چيست؟
ونداليسم اجتماعي چیست؟
زمینه های استفاده از GIS در برنامه ریزی و مدیریت شهری
مقدمه ای بر سيرتحول تهيه طرح هاي توسعه شهري در جهان و ايران
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
بافت هاي فرسوده ، قوت ها و فرصت ها
سيرتحول برنامه ريزي شهري بعد از ورود اسلام به ايران
غذاهاي سنتي همداني ها در ماه مبارك رمضان
۱۵ توصيه كاربردي امام خامنه اي براي انس بيشتر با قرآن
     شهرداری همدان
روش ها و فواید تفکیک زباله در منزل
باید و نباید‌های آپارتمان نشینی
فواید تفکیک زباله و چگونگی آن در خانه
نقش شهروندان در بازیافت و تفکیک زباله ها
اهمیت هویت فرهنگی در شهر پایدار
نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهر
نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري
گذری بر تاریخچه مدیریت پسماند
راه هاي كاهش توليد پسماند در خانه
نقش مبلمان شهري در زيباسازي شهر
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
مزاياي بليت الكترونيك و نقش آن در توسعه مديريت حمل و نقل شهري
آموزش شهروندان، حلقه گمشده چرخش بازيافت زباله
شهر سبز پايدار چيست؟
تاريخچه شهرداري و شوراي شهر در ايران
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠١/٢۵ تعداد بازدیـد : ۵٢ نسخه چاپی
 
   موضوع مقاله:  جامعه
   نـوع مقاله:  شهرداری همدان
 
 
 
 
 
باید و نباید‌های آپارتمان نشینی

 

 

نزدیک به سه دهه است که آپارتمان نشینی با همه محاسن و معایبی که دارد در کشور ما متداول گردیده است. ازدیاد جمعیت، کمبود زمین برای احداث خانههای تک واحدی، امنیت بیشتر در مجتمعهای مسکونی، توان مالی شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار میروند که بر توسعه آپارتمان نشینی تأثیر مستقیم میگذارند. سکونت در مجتمعهای مسکونی و زندگی تنگاتنگ با دیگر شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار میروند که بر توسعه آپارتمان نشینی تأثیر مستقیم میگذارند. سکونت در مجتمعهای مسکونی و زندگی تنگاتنگ با دیگر شهروندان به هر یک از این دلایل، ادبیات و فرهنگ خاصی میطلبد که عدم آشنایی و رعایت آنها موجب بروز کدورتها و اختلافهای فراوان بین ساکنین میگردد. البته یکی از علتهای بروز این اختلافها، ناآشنایی برخی از ساکنین با حقوق و تکالیفشان است. لذا در این مختصر تلاش میگردد که عمدهترین مقررات مربوط به آپارتمان نشینی توضیح داده شوند. با این امید که در سایه افزایش دانش حقوقی شهروندان، زمینه همزیستی مسالمت امیز هر چه بیشتر بین آنها فراهم گردد.

*تعریف آپارتمان

در قانون از آپارتمان تعریفی به عمل نیامده است ولی در اصطلاح میتوان گفت: آپارتمان عبارتست از یک واحد مستقل در ساختمان چند طبقه که از آن برای سکونت یا جهت کسب و پیشه استفاده میشود.

مالکیت در آپارتمانها شامل دو قسمت است:

١. مالکیت اختصاصی

٢. مالکیت مشترک

قسمت اختصاصی: به بخشی از ملک گفته میشود که فقط صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد مثل بالکن.

قسمت مشترک: قسمتهایی از ساختمان است که کلیه مالکین حق استفاده از آن را دارند که شامل این مکانها میباشد: زمین زیر بنا (خواه متصل به بنا باشد یا بنا به وسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد). تاسیسات قسمتهای مشترک از قبیل چاه آب، پمپ، منبع آب، *مرکز حرارت و تهویه

رختشویخانه، تابلوهای برق، کنترها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع شده باشد، آسانسور، چاههای فاضلاب، لولهها از هر قبیل مانند لولههای فاضلاب، برق و تلفن، گذرگاههای شوت زباله، اسکلت ساختمان، تاسیسات مربوط به راه پله وسایل تأمین کننده روشنایی تلفن، زنگ اخبار، شیرهای آتش نشانی، پشت بام و تاسیساتی که در پشت بام برای استفاده عمومی احداث گردیده است، نمای خارجی ساختمان، محوطه ساختمان، باغها و پارکها که جنبه استفاده عمومی دارند و در سند اختصاصی قید نگردیدهاند. پلههای ورود به پشت بام و پلههای ایمنی، درها و پنجرهها، راهروها و پاگردها که در قسمتهای غیر اختصاصی باشند. دیوارهای حد فاصل بین قسمتهای اختصاصی چنانچه جزو اسکلت ساختمان نباشند، بین آن قسمتها مشترک هستند

*اداره امور ساختمان

در صورتی که تعداد مالکان آپارتمانها از سه نفر بیشتر باشد مجمع عمومیمالکین تشکیل میشود و در اولین جلسه مدیر یا هیأت مدیره را انتخاب میکند. مدیر میتواند از اعضای ساختمان باشد یا از خارج انتخاب شود. برای رسمیت مجمع عمومی، حضور بیش از نصف مالکین آپارتمانها ضروری است و در صورت عدم حصول اکثریت، درجلسه سوم با رای اکثریت حاضر در جلسه تصمیمات به تصویب میرسد و آرای اتخاذ شده توسط حاضرین در جلسه، توسط مدیر به ساکنین غایب اطلاع داده میشود.

*اختیارات و وظایف مدیران

مدیر آپارتمان مسؤول حفظ و اداره ساختمان است و در واقع تصمیمهای مجمع عمومی را به اجرا در میآورد. مدیر برای مدت دو سال انتخاب میشود. البته ممکن است مجمع برای سالهای بعد هم او را انتخاب کند.

مجمع عمومی علاوه بر انتخاب هیأت مدیره یک خزانه دار نیز انتخاب میکند که نسبت به تنظیم هزینه و درآمد و گزارش به مجمع اقدام نماید.

هیأت مدیره موظف است تمام ساختمان را در مقابل آتش سوزی بیمه کند و هزینه بیمه را بین شرکا تقسیم نماید. در صورت عدم بیمه و وقوع آتش سوزی هیأت مدیره مسؤول جبران خسارتها است.

چنانچه تعداد واحدها بیش از ١٠ آپارتمان باشد انتخاب یک دربان برای مجموعه ضروری است.

*هزینه آپارتمانها

مالکان آپارتمانها موظفند هزینههای مشترک و مستمری را که برای قسمتهای مشترک ساختمان ضروری است مانند آب، برق، گازوییل، گاز و غیره پرداخت نمایند. هزینههای قابل پرداخت یا بستگی به مساحت ارتباطی ندارند مانند هزینه تاسیسات، سرایدار، دربان، دستمزد هیأت مدیره و غیره.

پرداخت هزینه آپارتمان توسط مالک یا مستاجر آن، بستگی به قرار داد تنظیم شده بین آنها دارد. چنانچه مالک طبق قرار داد از پرداخت هزینه خودداری نماید، مستاجر میتواند آن را از اجاره بها کسر کند. چنانچه مستاجر از پرداخت هزینه خودداری نماید، هیأت مدیره حق دارد برای دریافت آن به مالک مراجعه کند.

هیأت مدیره میتواند برای تأمین هزینه مبلغی را از صاحبان آپارتمانها بعنوان تنخواه گردان اخذ نماید.

مدیر آپارتمان مسؤول حفظ و اداره ساختمان است و در واقع تصمیمهای مجمع عمومی را به اجرا درمیآورد.

چنانچه سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری فرسودگی کامل بنا و بیم خطر جانی و مالی ناشی از آن را گواهی نمایند ساختمان قابل تجدید بنا خواهد بود.

*وظایف دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلحع هبه و... گواهی تسویه حساب هزینههای مشترک را که به تأیید هیأت مدیره یا مدیر ساختمان رسیده باشد، از مالک دریافت نمایند.

*تعمیرات آپارتمانها

چنانچه سه فر از کارشناسهای رسمی دادگستری فرسودگی کامل بنا و بیم خطر جانی و مالی ناشی از آن را گواهی نمایند ساختمان قابل تجدید بنا خواهد بود.

چنانچه اقلیتی از صاحبان واحدها نسبت به جدید بنا رضایت ندهند، مالکین موافق تجدید بنا میبایست با اخذ مجوز از دادگاه خانه مناسبی برای آنها اجاره کنند تا به مکان جدید منتقل شوند. در صورتی که مخالفین از انتقال به خانه اجارهای خودداری کردند. هیأت مدیره یا مدیر به دادگستری یا مجتمع قضایی مراجعه میکند و با اخذ دستور تخلیه آن واحدها، نسبت به این کار اقدام مینماید.

چند توصیه مهم:

ساکن قسمتهای اختصاصی مجتمعها موظفند در جهت رعایت حسن همجواری، بعضی بایدها و نبایدها را مورد توجه قرار دهند و به آنها عمل نمایند. هر چند این موارد در قانون پیشبینی نشده است ولی رعایت آنها توسط آپارتمان نشینها موجب میگردد که از بروز اختلافها و تنشهای گوناگون جلوگیری شود.

بنابراین برای آگاهی بیشتر شهرواندان موارد زیر توصیه میگردد:

١. ایجاد سر و صدای غیر متعارف از ساعت یک تا چهار بعدازظهر و نه شب تا نه صبح روز بعد ممنوع میباشد. صدای رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل پخش موسیقی نیز در ساعت فوق میباید فقط در داخل آپارتمان محل استقرار آنها قابل شنیدن باشد.

٢. هرگونه کاری به خصوص کارهای ساختمانی که ایجاد صدای ناهنجار مینماید، باید با هماهنگی مدیریت ساختمان فقط در ساعت ٨و٣٠ دقیقه تا ١٣و٣٠ دقیقه و همچنین ١۵ و ٣٠ دقیقه تا ١٨ و ٣٠ دقیقه روزهای غیر تعطیل انجام پذیرد.

٣. پارکتهای چوبی و کف پوشهای پلاستیکی را فقط میتوان پولیش نمود و نباید آنها را با سنگ یا سرامیک و دیگرش پوششهایی که صدا را تشدید مینمایند، تعویض کرد.

۴. در مواردی که کف آپارتمان سنگ،سرامیک یا چوب باشد و راه رفتن و کشیدن اجسام بر روی آنها در طبقه پایین صداهای ناهنجار ایجاد کند، توصیه میشود حداقل ٧۵ درصد کف با قالی یا موکت پوشانده شود.

۵. کف سایی سنگ قسمتهای اختصاصی باید با اجازه کتبی مالک و مدیریت ساختمان صورت گیرد و هنگامی انجام شود که امکان بازدید ازطبقه زیرین وجود داشته باشد. کلیه مواد حاصله از کف سایی میباید به سرعت جمع شود و در محل مناسبی در خارج از ساختمان دفع گردد. مدیران ساختمان باید توجه نمایند که ریختن مواد اسیدی حاصل از کف سایی به داخل فاضلاب ساختمان موجب گرفتگی و فرسایش لولههای فاضلاب میشود همچنین نفوذ این مواد به سطح زیرین سنگ باعث خوردگی لولههای مستقر در کف و ترکیدگی، بخصوص در محل اتصالات میشود. بنابراین توصیه میشود هنگام کف سایی و پس از اتمام آن سقف طبقه پایین بازرسی شود.

۶. تا حد امکان میباید ساکنین محترم را از کف سایی منصرف نمود و تمیز کاری با روشهای دیگر را به آنها توصیه نمود. ضمن اینکه به آنها یادآوری شود که در این مورد جبران زیانهای احتمالی به طبقه زیرین بر عهده مالک طبقه بالاست.

هر گونه تغییر در نما، سر در یا بالکنهای اختصاصی ممنوع است مگر با توافق اکثریت مالکین.

ساکنان هر واحد مسؤول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لولههای فاضلاب، سر رفتن آب وان یا سینک میباشد.

٧. هر گونه تغییر در نما، سر در یا بالکنهای اختصاصی ممنوع است مگر با توافق اکثریت مالکین.

٨. تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی که موجب صدمه به اسکلت ساختمان میشود به هیچ وجه مجاز نمیباشد.

٩. سایر تعمیرات و تغییرات داخلی آپارتمانها و بخشهای اختصاصی مانند انبار میباید با اجازه کتبی مالک و تأیید مدیریت ساختمان در حد معقول انجام شود.

١٠. ساکنان هر واحد مسؤول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لولههای فاضلاب، سر رفتن آب وان یا سینک میباشد.

١١. سایبان، نرده حفاظ، بند (برای آویزان نمودن لباس) که از بیرون ساختمان قابل رویت باشند، کولر و وسایل دیگری نباید در بالکنها نصب یا آویزان گردند مگر با اجازه کتبی مدیریت و بر حسب ضرورت.

١٢. نصب هر گونه آنتن قابل رویت بر روی نما یا در بالکن ساختمان بدون اجازه مدیریت ساختمان قدغن میباشد.

١٣. هیچ گونه وسایل شخصی نباید بیرون از پنجره در پاگردهای عمومی، پاسیو، جلوی درب ورودی آپارتمان، در محوطه و پارکینگ قرار داده شود. به خصوص ساکنین طبقه همکف که معمولا فقط راه به پاسیو دارند.

١۴. از گذاشتن مواد آتش زا، ماشین لباسشویی و دیگر تجهیزات، قفس پرنده و هر گونه جسم خطرناک که باعث ایجاد، سر و صدا است خودداری شود اگر چه این بخش تنها از طریق آپارتمان همکف قابل دسترسی باشد. حفظ و نگهداری ان به عهده مالک قسمتهای اختصاصی آن واحد میباشد ولی استفاده از آن نباید موجب سلب آسایش دیگران گردد.

١۵. چنانچه خرد کن زباله در سینک آشپزخانه تعبیه نشده است، از نصب آن در سینک خودداری گردد. از پرتاب آشغال به بیرون از آشپزخانه باید پرهیز نمود. زباله میبایست به طور صحیح در داخل شوت زباله قرار گیرد یا در ساعت جمع آوری زباله در محل مقرر بیرون از ساختمان گذاشته شود.

١۶. نگهداری سگ، کبوتر، قناری، خرگوش و بطور کلی حیوانات در قسمتهای مشترک مانند پاسیو، هال، بالکن، تراس و محوطه ممنوع است اگر چه استفاده از آن مختص یک یا چند واحد باشد. مدیران ساختمان نباید در این مورد چشم پوشی نمایند زیرا ممکن است علاوه بر نارضایتی سایر ساکنین، آن حیوان عامل بیرونی نیز باشد.

١٧. هیچ گونه صدای ناهنجاری مثل صدای کشیدن صندلی بر روی کفهای سنگی، صدای توپ بازی و دویدن بچهها و صداهای تحریک آمیز نباید در طول شبانه روز ایجاد گردد. صدای مته کاری و کوبیدن میخ به دیوار جهت نصب وسایل تزیینی میباید در ساعت مناسب روزهای غیر تعطیل انجام شود.

١٨. از مصرف آب خارج از حد معمول میباید خودداری شود. در غیر این صورت نصب کنتور بر روی ورودی آب آپارتمان توصیه میشود

١٩. استفاده همزمان از اتو، ماشین لباسشویی، جوجه سرخ کن برقی و دیگر وسایل الکتریکی با مصرف بالا موجب داغ شدن سیمها گردیده خطر آتش سوزی را افزایش میدهد. بنابراین استفاده این وسایل به طور همزمان باید خودداری گردد. مدیران ساختمان میباید کنترل فیوزهای داخلی آپارتمانها و وضعیت تابلوهای برق داخل واحدها را حداقل یک بار در سال مورد بازدید قرار دهند. بارها مشاهده گردیده که فیوزهای داخلی دستکاری شدهاند. در نتیجه هنگام افزایش بار الکتریکی جریان برق قطع نمیشود و آتش سوزی، جان و مال کلیه ساکنین را در معرض خطر قرار میدهد.

٢٠. مسدود نمودن راه دیگر ساکنان ممنوع است. همچنین نمیتوان مانع استفاده از قسمتهای مشترک توسط سایر ساکنین شد مگر آنکه رفت و آمد یا استفاده از آن قسمت مستلزم عبور از ملک اختصاصی باشد.

٢١. هیچ گونه وسایل شخصی نباید بیرون از پنجره در پاگردهای عمومی، پاسیو، جلوی درب ورودی آپارتمان، در محوطه پارکینگ قرار داده شود.

٢٢. نگهداری سگ، کبوتر، قناری، خرگوش و بطور کلی حیوانات در قسمتهای مشترک مانند پاسیو، هال، بالکن، تراس و محوطه ممنوع است.

٢٣. مواد آتش زا نباید در داخل آپارتمان نگهداری شوند بلکه با اجازه و اطلاع مدیریت میباید در انبار قرار گیرند.

٢۴. انبار آپارتمان مختص وسایل شخصی ساکنین است. استفاده تجاری و اجاره آن به دیگران ممنوع میباشد مگر با اجازه ساکنین مجتمع و با اطلاع مدیریت.

٢۵. هر گونه دستکاری تجهیزات مشترک بدون اطلاع مدیریت ساختمان ممنوع میباشد.

٢۶. در مجتمعهای فاقد نگهبان باز و بسته کردن درب ورودی محوطه یا ساختمان توسط آیفون میباید به وسیله افراد بالغ، پس ازشناسایی انجام پذیرد. گاهی دیده میشود بچهها دکمه آیفون را حتی پس از ورود، دوباره فشار میدهند و در نتیجه درب باز میماند.

٢٧. بازی کردن بچهها در قسمتهای مشترک در صورت تأیید هیأت مدیره فقط در ساعتهای تعیین شده و در محلهای مقرر مجاز میباشد.

٢٨. مسؤول حرکات و رفتار فرزندان اولیای آنها میباشند و در قبال هر گونه عمل خلاف، آنها باید جوابگو باشند.

٢٩. مراسم آیینی، جشن و سوگواری میبایست با اجازه مدیریت و پس از اطلاع به همسایهها در سالن اجتماعات مجتمع برگزار شود. در صورت عدم وجود این سالن، در داخل آپارتمان و با حداقل سر و صدا انجام گیرد. از نصب بلندگو و چادر خودداری گردد.بهتر است مراسم از ساعت ١۵ تا حداکثر ٢٢ انجام پذیرد.

٣٠. هر گونه پخت و پز در قسمتهای مشترک ممنوع میباشد و در داخل بخشهای اختصاصی فقط در حد معقول مجاز است.

٣١. سرو صدای میهمانی در حد معمول (به طوری که موجب آزاد دیگر ساکنین نشود) حداکثر تا ساعت ٢۴ مجاز میباشد. در ایام هفته حداکثر تا ساعت ٢٣ و در شبهای تعطیل و آخر هفته مراسم بدرقه و خداحافظی میباید در داخل آپارتمان - نه در راه پله یا هال عمومی - انجام شود. از میهمانها نیز درخواست گردد در حین عبور ازراه پله و محلهای مشترک رعایت ارامش دیگران را نموده و از دویدن بچهها و ایجاد سر و صدا ممانعت به عمل آورند.

٣٢. استفاده از وسایل گازی و نفتی برای افراد جوانتر از ١٢ سال، مسنتر از ٧٠ سال و معلولین جسمی و ذهنی که به صورت انفرادی زندگی میکنند یا در اکثر ساعات شبانه روز تنها هستند، ممنوع میباشد. تعبیه کپسولهای اطفال حریق ضروری است. ضمن آنکه میباید نحوه استفاده از آنها به ساکنان آموزش داده شود.

٣٣. بازی کردن بچهها در قسمتهای مشترک در صورت تأیید هیأت مدیره فقط در ساعتهای تعیین شده و در محلهای مقرر مجاز میباشد.

هر گونه پخت و پز در قسمتهای مشترک ممنوع میباشد و در داخل بخشهای اختصاصی فقط در حد معقول مجاز است.

٣۴. ساکنین میباید از کثیف کردن فضای عمومی خودداری نموده و در حفظ تمیزی آن کوشا باشند.

٣۵. اتومبیل، موتور سیکلت یا دوچرخه ساکنین میباید فقط در محلهای از پیش تعیین شده پارک گردند. ورود هر گونه وسیله نقلیه مهمان، شستشو، تعمیر و تعویض روغن وسایل نقلیه در داخل مجتمع ممنوع است.

٣۶. در مجتمعهای فاقد نگهبان درهای ورودی به مجتمع میباید پس از ورود یا خروج از ساعت ٢٢ به بعد قفل گردند. کلید ورودی به مجتمع پارکینگ و تراس نباید به غیر از ساکنین مجتمع داده شود.

٣٧. رعایت شئون اسلامی در بخشهای مشترک الزامی است و حضور آقایان با پیژامه و زیر پیراهن در خارج از بخش اختصاصی ممنوع میباشد.

 
     
     
 
   منبع مقاله:  هگمتانه
 
 
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠١/٢۵ تعداد بازدیـد : ۵٢ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
اقتصاد و بازرگانی    
بهداشت و سلامت    
جامعه    
دانش و زندگی    
دین و اندیشه    
سیاست    
علم و آموزش    
فرهنگ و هنر    
فناوری و ارتباطات    
مدیریت شهری    
ورزش    
 
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٢١  نفر کاربران آنلاین :
۱۸۲,۱۷۶ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو
آرشیـو شهرداری همدان
آرشیـو سایر مقالات
سامانه پذیرش مقالات
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان