یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷   |   Sun May 27, 2018  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
  سامانه پذیرش مقالات و نوشته ها      صفحه اصلی   |   شهرداری همدان   |   سایر مقالات 
     پربازدیدترین ها
ونداليسم اجتماعي چیست؟
شهر سبز پايدار چيست؟
نقش و اهميت فضاي سبز در زندگي شهري
زمینه های استفاده از GIS در برنامه ریزی و مدیریت شهری
مقدمه ای بر سيرتحول تهيه طرح هاي توسعه شهري در جهان و ايران
بافت هاي فرسوده ، قوت ها و فرصت ها
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
سيرتحول برنامه ريزي شهري بعد از ورود اسلام به ايران
۱۵ توصيه كاربردي امام خامنه اي براي انس بيشتر با قرآن
غذاهاي سنتي همداني ها در ماه مبارك رمضان
     شهرداری همدان
اهمیت هویت فرهنگی در شهر پایدار
نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهر
نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري
گذری بر تاریخچه مدیریت پسماند
راه هاي كاهش توليد پسماند در خانه
نقش مبلمان شهري در زيباسازي شهر
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
مزاياي بليت الكترونيك و نقش آن در توسعه مديريت حمل و نقل شهري
آموزش شهروندان، حلقه گمشده چرخش بازيافت زباله
شهر سبز پايدار چيست؟
تاريخچه شهرداري و شوراي شهر در ايران
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠٢/٢٧ تعداد بازدیـد : ٧ نسخه چاپی
 
   موضوع مقاله:  جامعه
   نـوع مقاله:  متفرقه
 
 
 
 
 
جایگاه و کارکرد روابط عمومی

 

 

پریوش اوسط

ارتباطات همواره به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای بشر محسوب شده است. در عصر حاضر اگر نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسیترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرأت میتوان گفت یکی از بنیادیترین دانشها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و زیربنای سایر علوم است.

٢٧ اردیبهشت ماه (١٧ ماه مه) بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است و در ایران نیز این روز که پیشتر روز جهانی ارتباطات نام داشت، به روز ارتباطات و روابط عمومی تغییر نام یافت. این نامگذاری از اینرو واجد اهمیت است که بدانیم روابط عمومی به عنوان یک فرایند و نه یک رویداد چه نقش مهم و پررنگی در مناسبات اجتماعی جامعه و سازمانها ایفا میکند.

روابط عمومی هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند میدهد و هدف و چگونگی برنامهها را ترسیم میکند، حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سروکار دارند و مشاور و امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه است.

دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. در سازمانهای دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و بهموقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دوسویه درونسازمانی و برونسازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات بهروز و مفید بستگی دارد و اینجاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی نمایان میشود. روابط عمومی باید بر محور تفکرمداری، مشارکتمداری و اطلاعمداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی، منطبق و هماهنگ سازد.

در ایران، نگرش به روابط عمومی تنها تبلیغاتی است و این امر باعث تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است. صاحبنظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشقهای توسعه، کشف و معرفی ظرفیتهای جامعه، بازآفرینی فرهنگی و حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم، در این صورت روابط عمومی باید حداقل کاهشدهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی باشد.

کارشناسان این علوم، چالشهای روابط عمومی در ایران را به دو بخش اصلی (تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرشهای منفی) و فرعی (نداشتن متولی مشخص، نبود تشکلهای حرفهای کافی و نبود قانونمندی مسؤولیتهای حرفهای روابط عمومی) تقسیم کردهاند.

اگر بخواهیم به عمده وظایف روابط عمومی اشاره کنیم میتوان به ١- مطلع کردن و خبر دادن، ٢- ترغیب، تشویق، ترویج و تبلیغ، ٣- انجام تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی و پیوند آن به منافع سازمان و عموم مردم، ۴- هماهنگی عوامل مورد نیاز سازمان و ۵- برقراری ارتباط با افراد و سازمانها به نحوی که برای آن فرد یا سازمان اهمیت داشته یا در آینده خواهد داشت، اشاره کرد.

جایگاه امروز روابط عمومی در نوک پیکان حرکتی هر سازمان قرار دارد. علیرغم هزینهبر بودن بسیاری از فعالیتهای روابط عمومی، بودن این واحد در هر دستگاه کمک به دیدن درست آینده، شناخت رقبا و اطلاع از نیازهای جامعه است و این همان چیزی است که یک سازمان پویا به دنبال آن است.

 
     
     
 
   منبع مقاله:  هگمتانه
 
 
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠٢/٢٧ تعداد بازدیـد : ٧ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
اقتصاد و بازرگانی    
بهداشت و سلامت    
جامعه    
دانش و زندگی    
دین و اندیشه    
سیاست    
علم و آموزش    
فرهنگ و هنر    
فناوری و ارتباطات    
مدیریت شهری    
ورزش    
 
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٢  نفر کاربران آنلاین :
۱۵۶,۲۵۹ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو
آرشیـو شهرداری همدان
آرشیـو سایر مقالات
سامانه پذیرش مقالات
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان