چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶   |   Wed October 18, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
  سامانه پذیرش مقالات و نوشته ها      صفحه اصلی   |   شهرداری همدان   |   سایر مقالات 
     پربازدیدترین ها
ونداليسم اجتماعي چیست؟
شهر سبز پايدار چيست؟
زمینه های استفاده از GIS در برنامه ریزی و مدیریت شهری
نقش و اهميت فضاي سبز در زندگي شهري
مقدمه ای بر سيرتحول تهيه طرح هاي توسعه شهري در جهان و ايران
بافت هاي فرسوده ، قوت ها و فرصت ها
۱۵ توصيه كاربردي امام خامنه اي براي انس بيشتر با قرآن
سيرتحول برنامه ريزي شهري بعد از ورود اسلام به ايران
غذاهاي سنتي همداني ها در ماه مبارك رمضان
تعريف و تاريخچه مديريت شهري
     شهرداری همدان
اهمیت هویت فرهنگی در شهر پایدار
نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهر
نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري
گذری بر تاریخچه مدیریت پسماند
راه هاي كاهش توليد پسماند در خانه
نقش مبلمان شهري در زيباسازي شهر
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
مزاياي بليت الكترونيك و نقش آن در توسعه مديريت حمل و نقل شهري
آموزش شهروندان، حلقه گمشده چرخش بازيافت زباله
شهر سبز پايدار چيست؟
تاريخچه شهرداري و شوراي شهر در ايران
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠٧/٠١ تعداد بازدیـد : ٣٣ نسخه چاپی
 
   موضوع مقاله:  مدیریت شهری
   نـوع مقاله:  متفرقه
 
 
 
 
 
نقش پیاده راه ها در حفظ سرزندگی شهر

 

گردش در شهر از اشکال گذراندن اوقات فراغت است که پیادهراهها میتوانند بیشترین سهم را در بر آورده کردن این نیاز داشته باشند. شاید فضایی مثل پارک هم بتواند این نقش را ایفا کند ولی وجه تفاوت پیادهراه با اینگونه فضاها گره خوردن زندگی روزمره شهروندان با آنها و ثبت خاطره ذهنی و زندگی جمعی است. مسیرهای پیاده توأم با نشانهها و نقاط عطف و تاریخی، به مثابه مکانی برای قرائت سناریوی شهری و حفظ پایداری خاطره شهر است.

پیادهراه در واقع مسیری است که در آن اولویت تام با پیاده است. خودروهای اضطراری مانند آتش نشانی، آمبولانس، حمل کالا و… فقط برای تخلیه بار و در زمانهای خاص میتوانند وارد این فضا شوند. در واقع پیادهراه مکان تعامل، تفرج و خرید خانوادههاست…

اما نباید فراموش کنیم که پیاده در وهله اول یک انسان است. یعنی نیازمند ایمنی، امنیت و… در این فضاست. ثانیاً یک ایرانی است که باید نیازهای فرهنگی او را در نظر گرفت. ثالثاً یک شهرنشین است ــ حالا اگر نخواهیم بگوییم شهروند. بنابراین، شهر و فضاهای مختلف آن با همه نقاط ضعف و محدودیتهایی که دارد، باید در مقابل نیازهای یک فرد و جمع شهرنشین پاسخگو باشد.

به عنوان مثال، با وجود آنکه شهر به ویژه کلانشهر امکانات فراوانی را برای شهرنشین فراهم میکند ولی از سوی دیگر تمدن و فناوری با تمام حسنی که دارد، انزوای افراد شهرنشین را به همراه آورده است. وقتی یک فرد شهرنشین را نگاه می کنید، از نظر اجتماعی خیلی منزوی تر از یک روستایی است. جمعیت محدود روستا همه یکدیگر را می شناسند و رابطه رو در رو با هم دارند. نقشهای اجتماعی که یک روستایی مجبور به بازی کردنش است بسیار محدودتر از یک شهرنشین است. شهرنشین بخاطر تعدد نقش هایی که، هریک را بطور جداگانه، ایفا می کند بسیار تک ساحتی تر از یک روستایی با دیگران برخورد می کند. در روستا یک فرد همزمان همسایه، دوست، فامیل، هم کیش و همکار دیگران است. در صورتی که در شهر اینچنین نیست و شهرنشین مجبور است هرکدام از این نقش ها را به طور جداگانه بازی کند. چند شغله بودن، طولانی بودن مسافت ها و ترافیک نیز مزید بر علت شده و تعامل اجتماعی و برخورد رو در روی افراد شهرنشین را به حداقل رسانده است. ارتباط این افراد با هم، روز به روز از حالت مستقیم به حالت غیرمستقیم تغییر می یابد. امروزه با پیشرفت فناوری و ارتباطات مجازی مانند رایانامه، تلگرام و… رابطه رو در روی افراد به ویژه در نسل جوان شهرنشین کمتر نیز شده است. این انزوا، آن هم با سرعتی که در کشور ما در حال وقوع است، باعث بسیاری از تک روی ها و خودمحوری ها شده است. صفاتی که برای یک جامعه مدنی مضر و خطرناک است.

اما انسان یک موجود اجتماعی است و به این تعامل رو در رو نیاز دارد و یک شهر بالاخره باید فضایی برای تعامل اجتماعی افراد داشته باشد تا بتواند جبران کننده کمبودهایی که به خاطر پیچیدگی مسائل جدید ایجاد شده است، باشد. در این میان، پیادهراه یکی از فضاهایی است که میتواند به ارتباط مستقیم افراد کمک کند. اما فراموش نکنیم که این فضا یک عنصر از یک نظام فکری کلی است و آن نظام مدنیت و فرهنگ شهروندی است.

پیادهراه یا پیادهرو؟

مطابق الفبای شهرسازی، «پیادهراه» با «پیادهرو» تفاوت اساسی دارد، هرچند كه هر دو برگرفته از فرهنگ پیاده مداری هستند. برای نمونه پیادهروهای شانزلیزه، بسیار عریضاند و با ایجاد کاربریهای خاص تلاش در جذب مردم برای استفاده حداکثری دارند، بنابراین هر پیادهراه ابتدا یک فضای شهری به شمار میآید كه تغییر كیفیت آن برنامهریزی می شود. در پیادهراهها باید  به نکات مهمی مانند حفظ امنیت و آسایش جسمی و روحی رهگذاران توجه ویژه بشود. به عنوان مثال نقش نور، رنگ، نشانه، خاطره، برخوردهای اجتماعی و فضاهای مکث  و مطالعه شده  را نباید از نظر دور داشت  تا فضایی مناسب برای گذران اوقات فراغت خانواده ها ایجاد شود. برای اولین بار طرح پیادهراه سازی خیابان چهارباغ عباسی به سال های دهه ٧٠باز می گردد؛ همان زمان كه  مطالعات ساخت برج جهان نما انجام می شد تا ابتدا و انتهای این خیابان به یک اثر فاخر ختم شود.در چهارباغ اصفهان نه تنها از چهارباغ خاطره انگیز صفوی كه باعث می شد تا گردشگران از این خیابان به عنوان شانزلیزه شرق یاد كنند، خبری نیست كه  تعدد مغازه های کوچک اغذیه ، بستنی و لباسهای غیر بومی كه فرهنگ پوشش ایرانیان را تداعی نمی كنند در کنار هم باعث شده تا فضا بیشتر برای «پیادهرو» مناسب باشد تا «پیادهراه». كارشناسان شهرسازی اعتقاد دارند كه باید دراین فضا كاربریهایی با ارزش افزوده ایجاد كرد؛ به عبارت دیگر پیادهراه باید فرصت مکث، آرامش و خریدهای کیفی برای گردشگر ایجاد کند. در فرانسه و کشورهای اروپایی که هوا آنچنان مناسب نیست، انواع غذاخوریها، کافهها و دیگر کاربریها با شهرداری توافق میکنند تا فضای مطلوب را برای گردشگران ایجاد کند، مثلاً قهوه خوردن در پیادهروهای شانزلیزه، فراموش نشدنی است. به طور قطع می توان یک فضای مکث خاطره ساز را در پیادهراه بوعلی نیز تجربه كرد. هـــــرچه پیادهروها عریض تر باشد ظرفیت گردشگری آن بیـــــشتر است و امـــــکان ایجاد برون گرایی برای مغازهها مهیاتر است تا شهروندان فقط تقاضای رفت و آمد نداشته باشند.

    * پیادهراههای ما و آنها

فرهنگ پیاده مداری که حاصل آن پیادهراه است، سابقهای بلندمدت در سایر کشورهای توسعه یافته و به ویژه شهرهای تاریخی دارد. در شهر بارسلونا مردم و گردشگران در فضای میانی تردد میکنند و در دو خیابان باریک جانبی فقط امکان جابه جایی خودروها بدون امکان توقف و با سرعت حرکت انسانی در دو مسیر رفت و برگشت وجود دارد. همچنین متروی شهر در زیر همین خیابان قرار دارد و ایستگاههای آن  نیز که جاذبه گردشگری محسوب میشوند، در این مسیر پیش بینی شدهاند که برای جابه جایی انبوه جمعیت ایفای نقش میکنند. محور معروف مرکز شهر واشنگتن دیسی نمونه دیگری است که فضای میانی ویژه رهگذران، یکدست چمن بوده و خودروها به آرامی در دو سوی آن رفت و آمد میکنند. در اینجا هم محور عریض میانی دارای ابتدا و انتها تعریف شده است.

کاربریهای فرهنگی در یک سمت محور و کاربریهای دولتی، ادارات و وزارتخانهها در سوی دیگر آن بر اهمیت و چند منظوره بودن این فضای شهری میافزاید.

 
     
     
 
   منبع مقاله:  هگمتانه
 
 
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠٧/٠١ تعداد بازدیـد : ٣٣ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
اقتصاد و بازرگانی    
بهداشت و سلامت    
جامعه    
دانش و زندگی    
دین و اندیشه    
سیاست    
علم و آموزش    
فرهنگ و هنر    
فناوری و ارتباطات    
مدیریت شهری    
ورزش    
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١  نفر کاربران آنلاین :
۱۳۱,۲۳۷ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو
آرشیـو شهرداری همدان
آرشیـو سایر مقالات
سامانه پذیرش مقالات
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان