شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶   |   Sat April 29, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
  سامانه پذیرش مقالات و نوشته ها      صفحه اصلی   |   شهرداری همدان   |   سایر مقالات 
     پربازدیدترین ها
ونداليسم اجتماعي چیست؟
شهر سبز پايدار چيست؟
زمینه های استفاده از GIS در برنامه ریزی و مدیریت شهری
نقش و اهميت فضاي سبز در زندگي شهري
مقدمه ای بر سيرتحول تهيه طرح هاي توسعه شهري در جهان و ايران
بافت هاي فرسوده ، قوت ها و فرصت ها
۱۵ توصيه كاربردي امام خامنه اي براي انس بيشتر با قرآن
سيرتحول برنامه ريزي شهري بعد از ورود اسلام به ايران
غذاهاي سنتي همداني ها در ماه مبارك رمضان
تعريف و تاريخچه مديريت شهري
     شهرداری همدان
اهمیت هویت فرهنگی در شهر پایدار
نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهر
نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري
گذری بر تاریخچه مدیریت پسماند
راه هاي كاهش توليد پسماند در خانه
نقش مبلمان شهري در زيباسازي شهر
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
مزاياي بليت الكترونيك و نقش آن در توسعه مديريت حمل و نقل شهري
آموزش شهروندان، حلقه گمشده چرخش بازيافت زباله
شهر سبز پايدار چيست؟
تاريخچه شهرداري و شوراي شهر در ايران
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١٠/٠٢ تعداد بازدیـد : ١٩۶ نسخه چاپی
 
   موضوع مقاله:  مدیریت شهری
   نـوع مقاله:  متفرقه
 
 
 
 
 
خلاقيت در زيبا سازي شهري

 

بسياري  از ما  در شهرها زندگي مي کنيم  ، ولي هنگامي که با کمي  دقت به اطراف خود نگاه مي کنيم ، در مي يابيم  شهرها تبديل به موزه هايي  شده اند که نازيبايي ها  را به نمايش  گذاشته اند. به هنگام طلوع آفتاب ، کوچه ها و خيابانها با دستان  زحمت کش و پرکار نيروهاي خدماتي شهرداري از آلودگي ها پاک مي  شوند  و در انتهاي  روز ، تمامي  سطح کوچه و خيابانها  پر از زباله مي  شود . کمتر کوچه و خياباني را  مي توان  يافت  که با گل و گياه و با نظمي در خور تحسين  آراسته شده باشد  ، به گونه اي که با عبور از آن ، روح انسان تلطيف يابد. در نماي  ساختمان ها خبري از بکارگيري فضاي  سبز نيست  و بسياري از مردم  اطلاعاتي  در خصوص زيبا سازي  و طراحي  فضاي  سبز ندارند و خلاصه کلام آنکه  خبري از خلاقيت  انسان ها  براي زيبا سازي  شهر  نيست.

 

 

حال اين سوال در ذهن ما شکل مي گيرد که  چرا کوچه ها و خيابان ها نازيبا هستند؟

شايد چندين علت وجود دارد:

 

١- روشي براي مشارکت  دادن  مردم در زيباسازي شهري طراحي نشده است .

 

٢- مردم از آموزش هاي  لازم  براي يک زندگي  شهروندي موفق برخوردار نشده اند

 

٣- مردم هنوز به نقش زيبا سازي شهرها و تاثيرات رواني آن بر جسم  و روان خود اطلاع ندارند.

 

۴- مردم گاهي زيباسازي شهرها را با چراغاني کردن و مصرف  بي رويه برق مترادف مي دانند.

 

۵- فرصتي براي  خلاقيت انسان ها براي زيباسازي  شهرها در نظر گرفته نشده است .

 

هنگامي که از يک مجتمع مسکوني و يا منزل شخصي خود خارج مي شويم  و به داخل کوچه مي رويم  در مي يابيم  که به محيطي قدم  گذاشته ايم  که ديگر کسي در فکر زيبا نمودن آن نيست  و شهرداري نيز از منابع انساني کافي براي حضور در تمامي اجزاي شهر برخوردار نيست  و چه بسا  براي حضور در تمامي قسمت هاي  شهر ، نياز  به لشکري  بيکران از انسانهاست که امکان تامين آن  نيز امکان پذير  نخواهد بود  و تنها بايد  روشي جديد براي مشارکت مردم  در زيبا سازي  کوچه ها  خلق کرد.


يکي از پيشنهاداتي که مي توان  براي خلاقيت در زيباسازي  و طراحي فضاي سبز کوچه ها  مطرح نمود ، ايجاد مديريت کوچه ها و خيابان هاست .

 

امروزه ضروري است اهالي يک کوچه  با انتخاب يک فرد شايسته ،  رقابتي را با ديگر کوچه ها  براي پديد آوردن مکاني زيبا آغاز نمايند و اگر قوانيني براي شکل گيري مديريت کوچه ها با مشارکت مردم  تدوين شود  ، مي تواند نتايج زير را در پي داشته باشد:

 

١- ايجاد اوقات فراغتي سالم  براي مردم در کوچه ها براي  زيبا سازي.

 

٢- پديدار شدن خلاقيت هاي جمعي  براي زيبا سازي.

 

٣- شناخت مردم نسبت به يکديگر و شکل گيري  فعاليت هاي جمعي در سطح يک کوچه.

 

۴- شناخته شدن افراد توانمند و متخصص در يک کوچه  و بهره گيري از اين قابليت  جهت تحول در زيبا سازي.

 

۵- رشد همبستگي در ميان مردم يک کوچه  و گره خوردن  سرنوشت  افراد  به يکديگر.

 

۶- ايجاد روح جمعي در محيط يک کوچه  و ارتباط نزديکتر مردم به يکديگر  و ياري  رساندن  به يکديگر در مواقع سخت.

 

٧- افزايش امنيت  به علت حساس شدن  مردم نسبت به سرنوشت يکديگر.

 

٨- افزايش دانش و مهارت مردم يک کوچه در اثر آموختن از يکديگر و انجام تجربيات جديد در زمينه زيبا سازي

 

٩- تلاش  مردم جهت جلوگيري از آلودگيها در شهر و آموزش کودکان در اثر اين مشارکت  جمعي.

 

١٠- شناسايي افراد نخبه در عرصه زيباسازي و بکارگيري از وجود آنان در تصميم گيريهاي کلان شهر.

 

١١- زيبايي شهر و علاقمندي  جهت پياده روي در کوچه ها ها و لذت بردن  از زيباييها  و ايجاد مناظر بديع  و نو  در شهر به گونه اي که شهر تبديل به يک  موزه مي شود.

 

١٢- آرامش  رواني به علت ايجاد محيط زيبا.

 

١٣- فعال شدن کلاس هاي زيبا سازي در شهرها و ارتقاء فرهنگ زيباسازي و طراحي فضاي سبز شهري.

 

١۴-برگزاري مسابقات شهري  در خصوص  انتخاب زيباترين کوچه هاي شهر  به همراه جوايز ويژه براي ساکنين آنها  و حمايت مالي از کوچه ها توسط شهرداري و تبديل آنها  به مکان هايي براي بازديد توريست هاي خارجي.

 

١۵- ايجاد تحول در شهرها  و همه گيري  آن در سطح کشور.

 

١۶- تبديل کشور به يک جاذبه توريستي در سطح دنيا  و تعامل با ديگر فرهنگ هاي جهان  و تکامل  فرهنگي کشور و زمينه سازي براي  ايجاد رشد وتوسعه سريع تر.

 

پس بياييم براي زيبا سازي شهرها ، تفکر نماييم  و با خلاقيت ،  شيوه هاي نو يي  را براي رسيدن به اين هدف  بوجود آوريم.

 

 

 

 

 
     
     
 
   منبع مقاله:  http://ugeography.persianblog.ir
 
 
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١٠/٠٢ تعداد بازدیـد : ١٩۶ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
اقتصاد و بازرگانی    
بهداشت و سلامت    
جامعه    
دانش و زندگی    
دین و اندیشه    
سیاست    
علم و آموزش    
فرهنگ و هنر    
فناوری و ارتباطات    
مدیریت شهری    
ورزش    
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٢  نفر کاربران آنلاین :
۱۱۶,۱۷۷ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو
آرشیـو شهرداری همدان
آرشیـو سایر مقالات
سامانه پذیرش مقالات
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان