پنج شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶   |   Thu November 23, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
  سامانه پذیرش مقالات و نوشته ها      صفحه اصلی   |   شهرداری همدان   |   سایر مقالات 
     پربازدیدترین ها
ونداليسم اجتماعي چیست؟
شهر سبز پايدار چيست؟
زمینه های استفاده از GIS در برنامه ریزی و مدیریت شهری
نقش و اهميت فضاي سبز در زندگي شهري
مقدمه ای بر سيرتحول تهيه طرح هاي توسعه شهري در جهان و ايران
بافت هاي فرسوده ، قوت ها و فرصت ها
۱۵ توصيه كاربردي امام خامنه اي براي انس بيشتر با قرآن
سيرتحول برنامه ريزي شهري بعد از ورود اسلام به ايران
غذاهاي سنتي همداني ها در ماه مبارك رمضان
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
     شهرداری همدان
اهمیت هویت فرهنگی در شهر پایدار
نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهر
نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري
گذری بر تاریخچه مدیریت پسماند
راه هاي كاهش توليد پسماند در خانه
نقش مبلمان شهري در زيباسازي شهر
نقش شهر الكترونيكي در توسعه شهري
مزاياي بليت الكترونيك و نقش آن در توسعه مديريت حمل و نقل شهري
آموزش شهروندان، حلقه گمشده چرخش بازيافت زباله
شهر سبز پايدار چيست؟
تاريخچه شهرداري و شوراي شهر در ايران
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠۵/١۴ تعداد بازدیـد : ١٣٨۴ نسخه چاپی
 
   موضوع مقاله:  جامعه
   نـوع مقاله:  متفرقه
 
 
 
 
 
۱۵ توصيه كاربردي امام خامنه اي براي انس بيشتر با قرآن

 

براي رفع اين نقيصه كه كاري ممكن و روان است، در گام اول بايد جوانان و نوجوانان را با متن و ترجمه قرآن آشنا كرد و از شربت گوارا و حياتبخش قرآن، به ذايقه آنان چيزي چشانيد. ٢٠/۰۷/۱۳۶۸

* حفظ قرآن از دبستان شروع بشود

ترتيبي بدهيد كه بشود بچهها را از كوچكي در دبستان وادار به حفظ قرآن كنند - البته مجبورشان نكنند - جايزه قرار بدهند و مثلاً بگويند هر بچهيي كه در دوره دبستان، اينقدر از قرآن را حفظ بكند، اين مقدار امتياز خواهد گرفت؛ يا اگر كسي در دبيرستان، اين مقدار قرآن را حفظ كند، به قدر اين واحدها يا اين درسها، نمره يا امتياز مادّي ميدهيم. ٠١/۱۲/۱۳۶۹

من عقيدهام اين است كه حفظ قرآن بايد از بچگي شروع بشود، يعني حدوداً از دوازده سالگي سيزده سالگي؛ «التّعلم في الصّغر كالنقش في الحجر».٠٣/۱۱/۱۳۷۰

* ناتواني در روخواني قرآن از هيچكس پذيرفتني نيست

وقتي در كشوري، مثلاً بيست يا بيست و پنج ميليون جوان از زن و مرد هست، جا دارد كه در ميان اينها، اقلاً يك دو، سه ميليون تالي قرآن، با آداب و شرايطش باشد؛ اقلاً يك ميليون از اين جوانان، حافظ كلام خدا باشند؛ تعداد زيادي از جوانان، عارف به معاني قرآن و قادر به فهم الفاظ و ظواهر قرآن باشند؛ تعداد زيادي، عالم به قرائات مختلف و نوافل قرائت و زينتهاي تلاوت قرآن باشند و بدون استثنا، همه مردم در اين كشور، قادر به روخواني قرآن باشند. اين، قاعده است. نميشود قبول كرد، در كشوري كه مردمش معتقد به اسلام هستند، احدي از آحاد مردم - غير از اطفال بسيار كوچك - باشند كه نتوانند قرآن را بخوانند؛ چه رسد به اينكه در نظامي، مردم بر پايه اسلام زندگي كنند. ١٩/۰۱/۱۳۶۹

* متأسفانه اكثر مردم ما عربي نميدانند!

آيهاي را كه تلاوت ميكنيد، به درستي معنايش را درك كنيد. همين معنايي كه يك عربيدان ميتواند بفهمد، همين معناي ظاهري را درست درك كنيد. اين كه درك شد، آن وقت در تلاوت، فرصت و قدرت تدبر به انسان دست ميدهد. يعني انسان ميتواند آن وقت تدبر كند. و من به شما عرض كنم وقتي كه معناي آيه را بدانيم، آن كسي كه اهل صوت و آهنگ و لحن و خواندن هست، خودِ اين فهم معناي آيه، لحن را هدايت ميكند. اگر ما بدانيم چي داريم ميخوانيم، هيچ لزومي ندارد كه نگاه كنيم ببينيم فلان قاري فرض كنيد كه معروف، وقتي اين آيه را خوانده، كجا را پايين آورده، كجا را بالا برده، كجا را با رقت خوانده، كجا را با شدت خوانده. نه، لزومي ندارد. اگر معنا را فهميديم، خود اين معنا آدمي را كه اهل صوت هست و صداي او آهنگپذير است و انعطاف آهنگ دارد، صداي او را هدايت خواهد كرد، خودش آهنگ را به ما خواهد داد؛ مثل حرف زدن معمولي.

متأسفانه اكثر مردم ما از الفاظ آيات كريمه قرآن، مستقيم كمتر استفاده ميكنند؛ يعني اكثر عربي نميدانند. خب يكي از محروميتهاي ماست. لذا در قوانين كشور فراگيري زبان عربي كه زبان قرآن است، يكي از چيزهاي لازم فرض شده كه اين، به خاطر همين است. اگر ما واقعاً بخواهيم معاني قرآن را بفهميم، مردم معمولي كه عربي هم نخواندند، ميتوانند مراجعه به تفاسير و به ترجمهها بكنند. ٢١/۰۵/۱۳۸۹

* به محض بيكاري، قرآن بخوانيد

ما بايد رابطهمان را با قرآن روزبهروز مستحكمتر كنيم. در خانهها قرآن بخوانيد. حتي در هنگام بيكاري، چنانچه مختصر فراغتي پيدا ميكنيد، خودتان را به قرآن وصل كنيد. هر روز مقداري قرآن بخوانيد و آن را فرابگيريد. ١٧/۱۱/۱۳۷۰

* يك نسخه قرآن در جيب بغلتان داشته باشيد

در آن دوران طاغوت، من در مشهد جلسات تفسير و درس قرآن داشتم؛ به جواناني كه ميآمدند، ميگفتم كه هر كدام از شماها يك نسخه قرآن در جيب بغلتان داشته باشيد؛ اگر در جايي منتظر كاري ميايستيد و فراغتي پيدا ميكنيد - يك دقيقه، دو دقيقه، پنج دقيقه، نيم ساعت - قرآن را باز كنيد و به تلاوت آن مشغول شويد، تا با اين كتاب انس پيدا كنيد.

ما در طول هشت سال جنگ، زير آتش توپ و تفنگ، جواناني را در جبههها داشتيم كه به مجردي كه بر زمين مينشستند و اندك فراغتي پيدا ميكردند، قرآنشان را باز ميكردند و مشغول تلاوت ميشدند؛ يا مثلاً اگر در اتوبوس و يا كاميون نشسته بودند و داشتند ميرفتند، قرآنشان را درميآوردند و بنا ميكردند به خواندن. ٠٣/۱۱/۱۳۷۰

* روزي ده آيه‌‌ قرآن بخوانيد

قرآن را بايستي از خودمان جدا نكنيم. دائم بايد با قرآن مرتبط و مأنوس باشيم. حالا در روايات دارد كه هر روز لااقل پنجاه آيه قرآن بخوانيد. اين، يكي از معيارهاست. اگر نتوانستيد، روزي ده آيه قرآن بخوانيد؛ نگوييد سوره حمد را ميخوانم و اين چند آيه سوره حمد با چند آيه سوره قلهواللَّه - يك ركعت ميشود همان ده آيهاي كه فلاني ميگويد. نه، غير از آن قرآني كه در نماز ميخوانيد - چه نماز نافله، چه نماز فريضه - قرآن را باز كنيد، بنشينيد، با حضور قلب، ده آيه، بيست آيه، پنجاه آيه، صد آيه بخوانيد.٢٢/۰۶/۱۳۸۶

* خود را به تدبر در قرآن عادت دهيم

اينكه حتي قرآن را با صداي خوش تلاوت كنيم يا تلاوت خوش را بشنويم و از آن لذّت ببريم كافي است؟ نه. چيز ديگري لازم دارد. آن چيست؟ آن تدبّر در قرآن است. بايد در قرآن تدبّر كرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما ميخواهد كه تدبّر كنيم. عزيزان من! اگر ما ياد گرفتيم كه با قرآن بهصورت تدبّر، اُنس پيدا كنيم، همه خصوصياتي كه گفتيم حاصل خواهد شد. ما هنوز خيلي فاصله داريم؛ پس بايد پيش برويم. ١۴/۱۰/۱۳۷۳

* سهلانگارانه به آيات نگريستن را كنار بگذاريم

اصلاً تدبر براي تفسير كردن نيست؛ براي فهميدن مراد است. انسان هر سخن حكيمانهاي را دو گونه ميتواند تلقي كند: يكي سرسري و با سهلانگاري؛ يكي با دقت و كنجكاوانه. اين اصلاً به مرحلهي تفسير كردن و تعبير كردن نميرسد. تدبري كه در قرآن لازم است، پرهيز كردن از سرسري نگريستن در قرآن است؛ يعني شما هر آيه قرآني را كه ميخوانيد، با تأمل و ژرفنگري باشد و دنبال فهميدن باشيد. اين همان تدبر است و بدون اينكه نيازي به اين باشد كه انسان، سلايق خودش را به قرآن تحميل كند - كه همان تفسير به رأي است - خواهيد ديد كه بابهايي را از معرفت، به حسب محتواي آيه - هرچه كه محتواي آيه است - باز ميكند. ١٨/۰۷/۱۳۷۷

* آنقدر قرآن را از اول تا آخر بخوانيد تا ذهنتان با معارف آن آشنا شود

خواندن قرآن، از اول تا آخر، يك چيز لازمي است. بايد قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همه معارف قرآني يكجا با ذهن انسان آشنا شود. البته معلميني لازمند تا براي ما تفسير كنند، مشكلات آيات را تبيين كنند، معارف آيات و بطون آيات الهي را براي ما بيان كنند ؛ اينها همه لازم است. اگر اينها شد، هرچه زمان به جلو برود، ما به جلو ميرويم و توقف ديگر وجود ندارد. ٢۴/۰۴/۱۳۸۹

* قرآن خواندن با حالت روزهداري لذت ديگري دارد

با حالت روزهداري يا حالت نورانيتِ ناشي از روزهداري، در شبها و نيمه شبها تلاوت قرآن، انس با قرآن، مخاطب خدا قرار گرفتن، لذت ديگري و معناي ديگري دارد. چيزي كه انسان در چنين تلاوتي از قرآن فرا ميگيرد، در حال متعارف و معمول نميتواند به چنين تلاوتي دسترسي پيدا كند؛ آنها از اين هم بهره ميبرند. ٢٣/۰۶/۱۳۸۶

* قهرمانان قرآني را احترام كنيد

اگر بخواهيم همه قرآن را بياموزند، عدّهاي بايد در اوج قرار گيرند - مثل همه چيز ديگر - همينطور كه اگر بخواهيد ورزش، همگاني شود، بايستي عدّهاي قهرمان را جلوِ چشم مردم نگهداريد. اگر بخواهيد قرآن در خانهها، بين بچهها، بين بزرگها، بين زنها و مردها رواج پيدا كند، بايستي قهرمانان قرآني را احترام كنيد. ٠١/۰۹/۱۳۷۷

* براي قراء قرآن منبر بگذاريم

ميخواهم در جامعه ما كاري بشود كه براي قراء قرآن منبر بگذاريم و همچنان كه الان وعاظ منبر ميروند، قاريان قرآن هم منبر بروند و مثلاً نيمساعت قرآن بخوانند و مردم آن زلال كلام الهي را مستقيم از او بشنوند و دلهايشان بلرزد و اشك بريزند و موعظه بشوند و بلند شوند و بروند؛ ولي ما حالا قرآن كريم را فقط مقدمه سخنراني قرار دادهايم!

من در سالهاي ۵۱ و ۵۲ و ۵۳ در مشهد سخنراني ميكردم؛ ميايستادم سخنراني ميكردم. بعد هم كه حرف من تمام ميشد، روي زمين مينشستم. سپس صندلي ميگذاشتيم، تا قاري قرآن تلاوت كند. ٢٢/۰۱/۱۳۷۰

* حاجيها در حج يك ختم قرآن داشته باشند

اگر يك جواني، يك مردي يا زني در دوره حج انس با قرآن را ياد بگيرد، تأمل و تدبر در عبارات دعاها و مناجات با پروردگار را ياد بگيرد، اين ميشود سرمايهاي براي او در طول زندگي. حاجي اگر خود را مقيد كند كه در مدينه منوره يك ختم قرآن بخواند؛ در مكه مكرمه يك ختم قرآن بخواند - اينجا خانه قرآن است؛ محل نزول قرآن است - يا اگر نميتواند يك ختم قرآن بخواند، يك بخش عمدهاي از قرآن را بخواند با تأمل، با تدبر؛ اگر عادت كند به تأمل و تدبر در قرآن در اين مدتي كه آنجاست - بتوانيد عادت بدهيد حاجي را به اينچنين سيرهها و رويههاي ماندگار معنوي و روحي - اين براي او ميشود يك سرمايه. قرآن يك ذخيره تمامنشدني است. انس با قرآن از هر واعظي، از هر رفيق ناصحي، از هر درسي براي انسان مفيدتر است. ٢٣/۰۸/۱۳۸۶

* جوانان آيات عزت و توحيد عملي را حفظ كنند

اگرچه همه آيات كريمه قرآن نور است، اما امروز جوانان به بخشي از آيات قرآن خيلي احتياج دارند و آن، چيزهايي است كه عزت اسلام و عزت جامعه اسلامي و توحيد عملي جوامع اسلامي در آنهاست. جوانان ما در همهجاي دنياي اسلام بايستي اينگونه آيات را روان و حفظ باشند و از آنها درس بگيرند. ١۶/۰۳/۱۳۷۰

 
     
     
 
   منبع مقاله:  هگمتانه
 
 
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠۵/١۴ تعداد بازدیـد : ١٣٨۴ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
اقتصاد و بازرگانی    
بهداشت و سلامت    
جامعه    
دانش و زندگی    
دین و اندیشه    
سیاست    
علم و آموزش    
فرهنگ و هنر    
فناوری و ارتباطات    
مدیریت شهری    
ورزش    
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۴  نفر کاربران آنلاین :
۱۳۴,۲۰۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو
آرشیـو شهرداری همدان
آرشیـو سایر مقالات
سامانه پذیرش مقالات
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان